ساختمان کتابخانه یزد، مانع ثبت جهانی این شهر

ساختمان کتابخانه یزد، مانع ثبت جهانی این شهر 

  

 

پرونده ثبت جهانی بافت تاریخی یزد به عنوان یکی از گزینه‌های سازمان میراث فرهنگی و گردشگری برای ثبت جهانی در سال 2010 در حالی تا چندی دیگر به یونسکو ارسال می‌شود که براساس نظر کارشناسان تا وقتی ارتفاع کتابخانه جدیدالتاسیس این شهر کاهش نیابد، این شهر هیچ شانسی برای حضور در فهرست جهانی نخواهد داشت.

محمدحسن خادم‌زاده، مدیر پایگاه میراث فرهنگی شهر تاریخی یزد در این زمینه عقیده دارد: کمیته ثبت جهانی معاونت میراث فرهنگی قرار است یکی از 3 پرونده بازار تبریز، مقبره شیخ صفی و بافت تاریخی شهر یزد را برای ارائه به یونسکو در اجلاس سال 2010 کمیته میراث جهانی انتخاب کند که پرونده هریک از این آثار برای ثبت در این فهرست باید تا بهمن 87 به یونسکو ارسال شود. 


هم‌اکنون شانس ارسال پرونده ثبت جهانی بافت تاریخی یزد با توجه به تکمیل شدنش برای ارسال به یونسکو افزایش پیدا کرده است. خادم‌زاده در عین حال درباره بخش‌های مختلف این پرونده به میراث خبر می‌گوید:

پرونده ثبت جهانی بافت تاریخی یزد از بخش‌های مختلفی شامل معرفی شهر یزد، سوابق تاریخی و ویژگی‌های آن، شاخصه‌های ثبت، مقایسه یزد با شهر لیون فرانسه و چند شهر دیگر که ثبت جهانی شده‌اند و محدوده‌های ثبت تشکیل شده است.

به گزارش میراث خبر ،مدیر پایگاه شهر تاریخی یزد خاطرنشان کرد: محدوده شهر تاریخی یزد بعد از جلسه‌های متعدد و تبادل نظر با استاندار، شهرداری و شورای شهر در 3 سطح جهانی، ملی و استانی تعیین شده است. وی عرصه شهر را برای ثبت جهانی 135 هکتار معرفی کرد و افزود: عرصه شهر شامل بخش مربوط به دوره آل مظفر به انضمام بازار و بخش‌های مربوط به دوره تیموری، زندیه و صفویه است. حریم برای ثبت ملی 300 هکتار است که محدوده شهر قاجاری را شامل می‌شود. همچنین محدوده 5 هزار هکتاری به عنوان منظر فرهنگی بافت تاریخی یزد برای ثبت جهانی تعیین شده است.

اظهارات خادم‌زاده در حالی است که اکنون کتابخانه بزرگ یزد ‌ که حریم این شهر تاریخی را تهدید می‌کند ‌ به طور کامل یکی از موانع بزرگ در ثبت بافت این شهر در فهرست آثار تاریخی به شمار می‌رود، اما تاکنون هیچ اقدامی از سوی مسوولان شهری و میراث فرهنگی این شهر در زمینه تعدیل این کتابخانه صورت نگرفته است.

نظرات 1 + ارسال نظر
معروفی سه‌شنبه 19 شهریور‌ماه سال 1387 ساعت 01:58 ب.ظ http://www.maaroufi.blogfa.com

سلام

با عرض موفقیت وسربلندی

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد